Alles wat je moet weten over 3CX

10 december 2014

Bedrijven die zich oriënteren op VoIP-oplossingen zien talloze mogelijkheden langskomen. Een populaire telefonie oplossing voor bedrijven die werken met Windows, is 3CX. In dit artikel vertellen we je alles wat je over 3CX moet weten, zodat je de beste VoIP-telefonie keuze kunt maken voor je organisatie.

Wat is 3CX?

3CX is een op software gebaseerde telefooncentrale (in vaktermen een PBX of PABX genoemd). Door de 3CX telefoniesoftware te installeren op een server met Microsoft Windows, krijg je een telefooncentrale. De 3CX telefooncentrale is een moderne oplossing voor je bedrijfstelefonie en communicatie.

Je kunt met 3CX gebruik maken van vele geavanceerde telefoniefuncties, zoals wachtrijen en keuzemenu’s en mobiele toepassingen. Ook kunnen zowel gebruikers als  managers real-time rapportages, beschikbaarheid en statussen van collega’s inzien. Meer informatie over de functionaliteiten van 3CX vind je op onze 3CX-pagina.

3CX Software en hardware zijn gescheiden

Traditionele leveranciers van telefooncentrales, zoals Siemens, Cisco of Avaya, dwingen bedrijven een complete telefooncentrale (als 1 doos) te kopen. Omdat deze leveranciers hardware en software als geheel leveren, ben je weinig flexibel bij wijzigingen of uitbreidingen en blijf je voor extra functionaliteit en telefoontoestellen altijd afhankelijk van die ene leverancier met dat merk.

Ook is de traditionele combinatie van hardware met software in een complete telefooncentrale duurder dan het aanschaffen van losse (3CX) telefonie-software en een losse server. Om kosten te besparen en flexibeler te kunnen werken en communiceren, schaffen bedrijven daarom steeds vaker losse telefoniesoftware aan.

Wat is beter: 3CX of de open source-oplossing Asterisk?

Een bekende open source VoIP-server is Asterisk. Deze software is (in tegenstelling tot de 3CX software) helemaal gratis, maar is wel Linux-gebaseerd. Je kunt deze telefoniesoftware daarom niet op een gewone Windows-server zetten.

Ook heb je om de Asterisk-omgeving te beheren specifieke diepgaande Asterisk kennis nodig. Verder kun je bij een open source oplossing niet terugvallen op de leverancier. Eventuele problemen dien je zelfstandig op te lossen of via een online community met andere gebruikers en programmeurs.

Daarom is Asterisk eigenlijk alleen geschikt voor bedrijven die hier veel kennis over hebben en bereid zijn ook in de toekomst tijd en kennis in Asterisk en telefonie te investeren. Je bespaart bij Asterisk dus op de aanschaf, maar hebt wel te maken met hogere beheerkosten en -inspanningen dan bij 3CX.

3CX werkt wel met Microsoft Windows

3CX is anders dan alle andere software gebaseerde PBX systemen. 3CX werkt namelijk gewoon op een Microsoft Windows serveromgeving. En dat is handig. Omdat jij of je VoIP provider de 3CX software gewoon op een Microsoft Windows serveromgeving kunt installeren, is er ruime keuze in merken en servermodellen. Ook kun je op een Windows server support krijgen wanneer nodig.

Met 3CX kun je op de aanschaf en het beheer van hard- en software besparen door:

  • Een van je bestaande Windows servers te gebruiken
  • Een nieuwe Windows server aan te schaffen en die in eigen beheer te houden (waarbij je zelf kunt kiezen uit servermerken en –types)
  • Een hosted 3CX oplossing te kiezen en daarmee de hele telefonie inclusief server uit te besteden

Voor welke bedrijven is 3CX interessant?

De 3CX telefoniesoftware is aantrekkelijk voor vrijwel alle bedrijven die via VoIP willen gaan bellen en/of unified communications willen gebruiken. Als jouw bedrijf met Microsoft Windows werkt, dan sluit 3CX bovendien prima aan bij de rest van je automatisering.

Het is interessant voor bedrijven die:

  • Flexibel willen zijn in aanschaf en gebruik  (want je bent met 3CX vrij in je hardwarekeuze)
  • Veel waar voor hun geld willen
  • Kosten willen besparen op aanschaf en beheer van hardware
  • Niet gebonden willen zijn aan specifieke IP-telefoons, maar wel de populaire merken en modellen willen gebruiken
  • Gebruik willen maken van support door de leverancier (i.p.v. zelf op een online community hulp zoeken)

Uitbesteden als telefonie niet je core business is

Uitbesteden van je telefonie (hosted VoIP) lijkt op het eerste gezicht misschien duurder dan zelf doen, maar is – als je alle kosten en bestede tijd meetelt – meestal goedkoper dan een inhouse telefooncentrale. Moderne VoIP centrales kunnen veel meer dan de traditionele telefooncentrales, maar daardoor is het beheer ervan ook veel specialistischer.

Is telefonie niet je core business maar slechts een enabler voor je werkzaamheden, dan kun je het vaak beter uitbesteden aan een VoIP specialist.

Wil je een 3CX telefooncentrale gebruiken en de techniek uitbesteden ,let er bij de keuze van een VoIP provider wel op dat:

  • De VoIP provider uitgebreide ervaring/kennis van 3CX heeft
  • De provider een door 3CX gecertificeerd netwerk heeft
  • De provider het hele telefonietraject inclusief verbindingen kan leveren

Zo voorkom je dat je later tegen problemen aanloopt.

Stel, je koopt een 3CX software pakket bij PrioNet. Wat dan?

Als bedrijf heb je dan verschillende mogelijkheden. Je kunt de 3CX software los aanschaffen en deze vervolgens op je eigen server op je eigen kantoor zetten. Je richt de centrale dan zelf in en onderhoudt deze ook. Voor bedrijven die daar de mensen en de benodigde kennis en tijd voor hebben, kan dit een werkbare oplossing zijn.

De meeste bedrijven echter hebben hiervoor niet de juiste kennis in huis. Zij besteden hun VoIP telefonie dan uit, bijvoorbeeld aan PrioNet. Het uitbesteden kost deze bedrijven we wat geld, maar tegelijkertijd besparen ze weer op een netwerk- en systemadministrator.

Samenvatting

3CX is een interessante oplossing voor bedrijven die met Microsoft Windows werken en op zoek zijn naar een flexibele VoIP oplossing. 3CX staat bekend om een korte terugverdientijd en hoge gebruiksvriendelijkheid. Bedrijven die besluiten voor 3CX te kiezen, kunnen de telefoniecentrale zelf in beheer houden of uitbesteden. Voor bedrijven die niet hoofdzakelijk met telefonie bezig zijn, is dit laatste het beste.

Interessante links voor meer informatie

Ben je geïnteresseerd geraakt in de 3CX software en wil je er nog meer over te weten komen? We hebben een aantal interessante linkjes voor je op een rij gezet, waar je nog meer informatie kunt vinden.

Natuurlijk kun je ook contact met ons opnemen voor meer informatie over de 3CX software en VoIP voor je bedrijf. Je kunt hiervoor mailen naar info@prionet.nl of bellen op 085-2733130.

3CX Key Features voor de complete bedrijfstelefooncentrale

PrioNet, VoIP aanbieder

Wij bieden bedrijven in binnen- en buitenland meer telefonie voor minder geld. PrioNet leverde als een van de eersten in Nederland VoIP voor de zakelijke markt.

Meer over ons

Zakelijk internet met PrioNet

Hoogwaardige en betrouwbare breedband netwerken voor uw bedrijfs-internetverbinding. xDSL-, Glasvezel- en Satellietverbindingen. Informeer naar onze zakelijk internet mogelijkheden.

Zakelijk internet